Rökning ombord och andra intressanta frågor från er läsare

Tack för ert tålamod! Här kommer svar på era frågor:

Hej! Har lite funderingar, vart är det passande att bo när man har Arlanda som bas? Jag tänkte på kommunikation med bussar och tåg när man ska jobba sådana olika tider, börja vid 4 på morgonen osv. Funkar det att bo i Uppsala lika bra som i en Sthlm förort? Tänkte om du har någon erfarenhet eller känner kollegor som pendlar. Och eftersom det är så viktigt att komma i tid funkar det ju inte om det är lite busstider osv. Jag bor i Norrland nu och kommer flytta om jag får jobbet jag sökt, därför jag inte har bra koll själv! :) Ska på intervju del 2 på torsdag förresten! :) /Katrine

Svar: Hej! Vilken stad man än bor i är det lämpligast att bo där det finns bra kommunikationer, alltså nära till bussar och tåg som går ofta. Annars får man ha en back-up plan under de dagar man har standby och t.ex. även ha tillgång till bil. Många flygvärdinnor kör faktiskt bil varje dag till jobbet för då är det bara att sätta sig i bilen utan att behöva passa busstider, osv. Man får ofta reducerat pris på flygplatsparkeringen (månadskort) genom sitt flygbolag.
Man brukar även få använda sig av taxi under de tider på dygnet (under sena nattimmarna alltså) då det inte går några bussar eller tåg. Då får man lägga ut pengar och sedan skicka in taxikvittona och sedan betalar flygbolaget ut det på nästkommande lön.
Grattis till din andra intervju! Det är stort! 🙂 Berätta gärna hur det går. Jag håller tummarna för dig!

Först vill jag börja med att berömma dig för din blogg! Den är så himla bra och jag uppskattar så mycket att du tar dig tid att svara på allas frågor. :)
Hur som helst, Jag undrar över hur dom som hanterar passagerarnas bagage egentligen gör. För exempelvis på min senaste flygtur ner till Thailand så hade jag köpt en helt ny svart titan resväska (dom hårda). Och när jag kom hem från resan så såg det ut som att väskan hängt med i 20 år på 100 flygningar. Den var verkligen helt skrapad överallt, långa vita linjer på både fram och baksida. Kan ju nämna att det inkluderade en mellanlandning, men inte byte av plan. Tidigare har jag bara flugit med väskor som är i tyg, så jag har inte märkt av att dom blivit så skadade. Så jag undrar bara om du, som ändå hänger en hel del på flygplatser har sett hur bagaget hanteras. Nu vet jag ju att dom säkert inte lyfter med väskorna som om det vore så bebisar, men med tanke på hur min väska såg ut efter EN flygning så såg det mer ut som att dom lekt kast med stor väska, eller något. Men hur hanteras egentligen bagaget? Hur ömtåliga saker kan man packa med? /Olivia

Svar: Tack så jättemycket för det fina berömmet! 😀
Jag vet att det är tråkigt att få sin nya väska sönderskrapad på utsidan, men tyvärr är det likadant överallt. “Bagagekastarna”, som de komiskt nog kallas, har restriktioner på hur de ska bära och lyfta bagage för att inte skada sig. Därför blir bagaget inte alltid så försiktigt hanterat.
På tygväskor syns inte skadorna lika mycket som på bagage i hårdplast, men däremot är en tygväska inte att önska ifall någon annan passagerare har ett läckande föremål i sitt bagage.
Personligen packar jag allt ömtåligt i handbagaget, så länge det får tas med ombord. Alla typer av vätskor lägger jag i plastpåsar ifall de skulle gå sönder och andra mindre tåliga saker rullar jag in i kläder och lägger i mitten av bagaget.
De flesta flygbolag har någon typ av försäkring om något skulle gå sönder nere i cargo, men det är inte värt att chansa.

En fråga :) Brukar man få friskvårdsbidrag av det flygföretag man är anställd hos? Så man kan köpa billigare gymkort tex, eller att de har avtal med vissa gym så man får rabatterade priser? /Katrine

Svar: På de flygbolag jag arbetat för har man alltid fått friskvårdsbidrag som kan användas till t.ex. gymkort, massage, fotvård, etc.

Oj, nu kom jag på två frågor till (förlåt för världens utfrågning). Men vad gör ni flygvärdinnor på en mellanlandning? Alltså, städar ni upp lite och så medan planet tankar. Eller får ni också sitta och vänta, (ta det lite lugnt kanske ;) ) under tiden.
Och sen undrar jag det med att packa med sig sin dator. Jag har aldrig tagit med min dator förut. Men hade tänkt göra det nu på min nästa resa. Jag har hört att man inte ska lägga den i det vanliga bagaget pga att skärmen fryser och går sönder, gör den det? Och om man tar den i handbagaget, får man då ta den i en till enskild väska. Alltså att man har ett vanligt handbagage och en datorväska? Och om man nu kan det, räknas datorväskan in i handbagagets vikt då?
Tack återigen för en super blogg. :) /Olivia

Svar: Ingen fara, fråga på! 🙂
På vissa flygbolag får flygvärdinnorna städa kabinen själva, i alla fall när de har en turnaround på utebas. På andra bolag (eller på vissa destinationer) kommer städpersonal ombord och städar flyget och då har flygvärdinnorna en liten rast. Då brukar man oftast passa på att njuta av solen eller handla taxfree.
Jag rekommenderar verkligen inte att man packar ner sin dator i det bagage man checkar in. Jag vet inte om det är sant att skärmen fryser sönder (men det vore inte konstigt med tanke på att det är ca -60 grader där uppe i luften), men bagaget är inte så varsamt hanterat.
Endel flygbolag tillåter endast ett handbagage, och då får man stoppa ned datorn i sin handväska. Andra bolag tillåter ett handbagage plus en datorväska (ofta flygbolag som flyger mycket business). Då brukar den totala vikten av samtliga handbagage räknas.
Kolla upp med det flygbolag du ska flyga med när det är dags att resa. 🙂

Hej! Tack för din underbar blogg riktigt bra :D .Jag ska snart resa iväg med min familj och vet om att det kommer att regna mycket och bli oväder vad händer t.ex om flygplanet blir innställt och vad kommer att hända med passagerarna och med flygvärdinorna?Har det någon gång hänt för dig att ditt flygplan har blivit inställt?Isåfall vad har du fått göra? Kan det hända att passagerarna har fått vänta en hel dag innan flygplanet kan resa iväg igen?Tack för svar/Sofie :D

Svar: Hej Sofie! Tack för din gulliga komplimang! 🙂 Vad kul att ni ska ut och resa! Vart ska ni åka?
Visst händer det att flighter blir inställda p.g.a. dåligt väder. Beroende på hur länge man måste vänta innan man kan bege sig av igen så kan besättningen bli tvungna att ta in på hotell. Många flygbolag erbjuder även passagerarna hotell om det handlar om mer än ett dygn.
Det har faktiskt hänt mig några gånger att man fått en inställd flight när man är på utebas och får ligga på hotell ett tag. Det kan även handla om några timmar på hotell bara för att besättningen ska “vila ner” sina arbetade timmar och kunna flyga hem igen.

Hallå igen !:D
Jag satt och tänkte på detta, jag pluggar till flygvärdinna i USA/Kalifornien och är som sagt snart klar.
Men det jag tänker mer på är kan man vidare utbilda sig efter det? I sådana fall vad finns det för alternativ inom flygyrket? /Ann

Svar: Hej igen Ann! Hur går det där borta i The Land of Dreams? 😉
Mycket bra fråga, jag är glad att du tog upp det. Ni vet ju att jag är ärliga med er och det här med att vidareutvecklas inom ett bolag är faktiskt en nackdel inom flygvärdinneyrket. Man kan självklart bli kabinchef och ha mer ansvar ombord. Sen kan man även bli supervisor och instruktör och utbilda nya flygvärdinnor. Det finns ju även lite administrativa tjänser man kan göra för ett flygbolag och kombinera med flygandet, men sen tar det tråkigt nog stopp. Trots detta stannar många flera år av sitt liv inom flygvärdinneyrket eftersom det är ett roligt, spännande och givande arbete. Och så är ju lönen oftast bra. 😉

Hej!
Här kommer ett inlägg från en som är flygrädd. Googlade på flygrädsla och hittade då din blogg som jag tycker är rolig att läsa, fastän mej förvånar det såklart att så många vill ha ditt jobb. Jag tycker det är ännu jobbigare att flyga nu sen man förbjudit rökning ombord och undrar om det verkligen är p.g.a. säkerhetsskäl bara som man gjort det. För i så fall måste det ju verkligen ha varit farligt att flyga innan, eller? Önskar dej en trevlig helg & tackar för en bra blogg!
Kram
Anneli

Svar: Hej flygrädda Anneli! 🙂 Vad roligt att du hittade till min blogg!
Får jag fråga varför du tycker det är jobbigare att flyga nu när det är rökförbud? Kan det vara så att du själv är rökare och blir lugn av att röka, eller är det p.g.a. det faktum att du är orolig för orsaken till att blev förbjudet?
Orsaken till att det är rökförbud är för att en brand är allvarligt ombord på ett flygplan. En brand kan, som du säkert vet, sprida sig snabbt om den inte stoppas. Det farligaste är dock inte branden, utan röken. Som tur är har alla flygvärdinnor ordentlig brandutbildning och flygplanen är utrustade med flera olika typer av brandsläckare. Blir en kabin rökfylld finns det även procedurer för att få ut röken och flygplanet har rökdetektorer på flera ställen ombord.
Anledningen till att det var tillåtet att röka på flygen förr är p.g.a. att man inte visste att rökning var så skadligt som det faktiskt är. inklusive passiv rökning. Det var även lite av en statusgrej att röka och många gjorde det, därför var det en självklarhet att man skulle få röka även när man flög.
Hoppas att du blir lite lugnare av mitt svar! Har du fler frågor så svarar jag gärna för att försöka stilla din flygrädsla.
Kram

Hej!
Jätteintressant blogg du har!
Likt många andra har jag sedan barnsben drömt om att jobba som inom flyget och jag känner att det är dags att våga ta det klivet in i den branschen. Men jag har en fråga som gör mig konfunderad kring om jag överhuvudtaget är lämplig att jobba som flygvärd. Jag är utbildad massageterapeut och har de senaste fyra åren jobbat som massage- och spa-assisten samt massör – både på ett SPA och på ett rätt välrenommerat hotell utomlands. Därigenom har jag en god grundfysik, bra språkkunskaper och kunskaper i livräddning och kundbemötande. MEN mitt problem ligger i att jag är kort – 1,65. Jag tänker mig att det är mer OK om en flygvärdinna är kort då hon kan använda sig av klackskor för att komma upp lite i längden, men jag som är man, har jag någon chans att överhuvudtaget få jobb om jag precis når den magiska längdgränsen?
Men till frågan hör också att jag är halvasiat, så därigenom borde det ge lite fog för att jag inte är så lång..;) Så är det mest fördelaktigt tror du om jag vänder mig till asiatiska flygbolag eller mindre flygbolag – typ Kullaflyg, Malmö Aviation etc.?
Ha det gott!
/Cristoffer

Svar: Hej Cristoffer! Kul att du tycker min blogg är intressant och vad roligt att du också vill börja jobba inom flygbranschen!
Jag förstår hur du tänker när det kommer till längd, men jag kan lugna dig med att längdkravet ofta brukar vara detsamma för killar och tjejer (och brukar ligga runt 165cm). Självklart finns det flygbolag som har striktare minimumkrav och då ska ibland killarna vara längre, men det är inte så vanligt. Jag har manliga kollegor som är kortare än mig! Du kan nog söka till de flesta flygbolag i Sverige. Du har även flera fördelar med språkkunskaper, god fysik och erfarenhet av kundbemötande. Testa och sök! 🙂

Heej. Jag undrar hur mycket tjänar du efter skatt ? och vet du någon hemsida där man kan kolla på hur mycke man tjänar på Turkish Airline /Rola

Svar: Hej Rola! Min lön kan variera med flera tusenlappar i månaden beroende på hur mycket övernattningar jag har. Jag har ut från ca 23,000kr och uppåt.
Jag vet tyvärr inte vad man tjänar på Turkish Airlines. Googla efter sidor som lägger ut lediga tjänster, där kan det ibland stå vad lönen ligger på.

Hej! Hur mkt får flygvärdinnans väska väga? Checkas dom in som vanligt bagage eller tar ni dom ombord? Om så är fallet, är det några särskilda regler vad gäller vätska o dylikt? /Fågeln

Svar: Hej! När vi flygvärdinnor arbetar tar vi själva med allt vårt bagage genom säkerhetskontrollen (flygplatspersonal har en egen säkerhetskontroll) och då finns det ingen som väger bagaget. Ska vi dock flyga passiva (som vanlig passagerare, men i uniform) med vårt eget flygbolag eller något annat bolag brukar vi checka in bagaget. Man ska väl försöka hålla sig till viktgränsen då, men det brukar inte vara så noga. 🙂

Hej! Så kul att jag lyckats hitta hit då jag funderar på o söka t flygvärdinna till den kommande vintersäsongen, har alltid varit lite av en dröm och nu när jag såg att dom sökte folk, så varför inte!? När man läser din blogg blir man ju bara ännu mer peppad :) Min fråga till dig är då, nu när dom söker folk för endast visstidsanställning under vintern, hur svårt e d o hitta något nytt efter det? Måste man ständigt söka till varje säsong? Hur svårt e d o få fast anställning? Känns lite riskabelt o säga upp sig från sitt arbete om man sen inte har nåt jobb efter säsongen :S /B

Svar: Hej! Vad kul att jag kan peppa folk att söka!
Flygbranschen är enorm och konkurrensen är hård, men när flygbolag anställer är det inte bara en plats åt gången utan flera får anställning samtidigt. Är man duktig på sitt jobb, har ett bra CV och goda referenser har man all anledning att få anställning igen efter en säsongsanställning. Ofta brukar man bli erbjuden att komma tillbaka till nästa säsong om man är intresserad. Vissa flygbolag använder sig endast av säsongsantsällningar, medan andra har sommarfåglar för att deras fasta personal ska kunna ta semester under sommaren som är högsäsong. Som sommarfågel har man ofta stor chans att få fast anställning om personalbehov senare finns.
Har du möjlighet att få tjänstledigt från ditt nuvarande arbete? Det hade ju underlättat om du vill prova på en säsong som flygvärdinna.
Många testar dock på en säsong bara för att prova hur det är, men tycker sen att det är så kul så de stannar inom flygbranschen. Och har man bara is i magen ska du nog se att du får nytt jobb när säsongen är slut.

Ska du själv ha någon semester i sommar? :) Reser du mkt privat? /Katrine

Svar: Många tror att man blir trött på att resa bara för att man är flygvärdinna, men det är nästan tvärtom! Eftersom man har tillgång till ID-biljetter (så att man kan resa billigt med sitt eget flygbolag och i vissa fall även andras flygbolag) så är det lättare att ta en weekend hit och dit. Tack vare våra arbetsnycklar så har vi även fler lediga dagar så det är lättare att åka på mini-semester.
Jag ska ha semester i augusti, men jag har inte bestämt vad jag ska göra än. Är vädret fint kan Sverige vara underbart och då är det värt att stanna hemma och ta en långresa till vintern istället. 🙂

Flygvärdinnan

7 Comments

  1. Hej! Jag älskar din blogg!!!
    Men kom på en fråga nu när jag såga alla andras frågor.:)
    Föst vill jag bara säga förlåt att jag frågar nu effer du redan har svarat på alla men det är för att jag kom på den nu:P

    Nu vill jag börja och säga, tack för en underbar fin och rolig blogg!!!

    Och själa fråga är: alltid när jag ska och på resa med min familj så måste man ju sitta ner med bätte och sedan brukar jag och min familj tugga massa tuggomi för att slippa få lång i öronen men vad är ni flygvadinor när flyget startar och landar? sitter ni med bätte och se eller hur gör ni?:) Förlåt för en konstig fråga!!! 🙂 Kram/ ebba!:)

    • Hej söta Ebba! Vilken fin blogg du har. 🙂
      Tack för din fråga, den var inte alls konstig! Jag lovar att svara på den snart.
      Kram
      /Flygvärdinnan

  2. hej igen, det ploppade upp en fråga i min hjärna idag angående Mobiler och flygplan.
    Frågan är varför man inte får ha mobilen på när man åker flygplan, eller så var det jo förut nu kan man jo ställa in mobilen på flygläge.
    Så varför är det farligt att ha mobilen på om du förstår vad jag menar!

    Tack för en jättebra blogg!

  3. Hej!
    Börjar med att tacka för att du tog dej tid att besvara en fråga från en flygrädd trots att det inte är det din blogg egentligen handlar om! Du har helt rätt i att jag själv röker ibland (i alla fall när jag ska flyga eller gå till tandläkaren) och att det var därför jag ställlde frågan.
    Jag vet att SAS har kurser för flygrädda men tycker att dom är för dyra så jag undrar om du kanske har något annat, lite billigare alternativ att rekommendera?
    Slutar med att tacka för tipset om Bare Minerals puder, har testat och det var helt suveränt bra!
    Kram
    Flygrädda Anneli

Leave a Reply to Anneli Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *