Flygvärdinne-frågor

Hej! Gud vad jag gillar din blogg! Funderar starkt på att utbilda mig till flygvärdinna efter gymnasiet ( är 15 nu men ändå ;) )
Så det är jätte kul att läsa hur du tycker/har det. Jag har en liten töntig fråga men är det lite som i filmen “view from the top”? Försår såklart att man alltid överdriver i filmer men jag tänkte på utbildingen. Kram! /Michaela

Svar: Hej Michaela! Va kul att du gillar min blogg! 🙂 Och vad roligt att du funderar på att bli flygvärdinna. Jag kan verkligen rekommendera det.
Det är ingen töntig fråga! Det är klart att man undrar om man inte vet. Jag måste väl erkänna att det inte riktigt går till så, även om endel saker påminner om verkligheten (kom ihåg att det är en komedi). Visserligen har vi båda teoretisk och praktisk utbildning i en s.k. mock-up (ett “låtsas-flygplan”), men där fokuserar man mer på säkerhetsprocedurer som t.ex. vad vi gör vid en evakuering och vilka kommandon vi ska ropa. Vi får även träna på att ta på oss rökmasker i en mörk rökfylld kabin, släcka bränder, hoppa ut för en slide (rutschkana), m.m. Det är en rolig utbildning, men mycket att lära sig.

Här är ett klipp ur filmen View From The Top. Spola fram till 5min så får ni ser hur en flygvärdinneutbildning inte går till. 🙂

Hej!
Har precis läst klart hela din blogg! mycket underhållande läsning, dock några dagar. Jag glömde skriva ner mina frågor men dem kommer säkert komma upp här allt eftersom. Några saker jag dock minns och vill fråga är..
Vill du möjligtvis avslöja grundlönen?
För när jag läst runt lite så verkar den inte vara så hög är de alla extra inkomster som du skrivit om som blir en stor summa? Vad för grundlön bör man ha som minimum tycker du?
Och ang lön har du skrivit om provision, hur funkar de. får alla som arbetat de passet dela på all provision ni drar in under den flygningen?
Om jag förstått de rätt så tjänar en flygvärdinna som har mer charter resor mer än de som har “vanliga flygningar” utan stop?
Måste man som flygvärdinna ha klackskor?
Får man välja att ha byxor istället för kjol?
Får en flygvärdinna ta åksjuketablett under sitt arbetspass?
Tidigt i din blogg kunde man läsa om att ditt flygbolag fick bo på fina hotell, Men du skrev också “Varje flygbolag har olika krav på hur bra hotellet måste vara (detta ska jag berätta mer om en annan gång).” Kan du inte berätta mer om detta. Vet du vilka bolag som är “kända” för att ha finare hotell till sin personal samt vilka som har lite lägre standard.
Tack för en kanon blogg och för att du verkar svara på alls frågor, så skoj! :) /Jen

Svar: Hej Jen! Det är bara att ställa alla frågor som ploppar upp efterhand, jag svarar så gärna på dem!
Som jag berättat tidigare kan grundlönen variera kraftig mellan flygbolagen, och det menar jag verkligen. Jag har haft allt mellan 14,000 till en bra bit upp över 20,000kr/mån, och då kan det ändå variera ännu mer än så. Och så tillkommer ju tillägg, traktamenten, m.m. Vad jag tycker är en rimlig minimumlön vet jag inte riktigt vad jag ska svara på, men jag tror minimum ligger på runt 14,000kr/mån.
Hur provisionen beräknas varierar också mellan bolagen. Man brukar få en viss procent av den totala försäljningen ombord på varje flight, tax free, dryck- och matförsäljning plus pre-pack.
Oftast tjänar man mer på charterbolag eftersom man både säljer mer och sover borta oftare.
De flesta flygbolag har högklackat som till-och-från-skor i uniformsreglementet, alltså de skor man har på sig när man tar sig till och från jobbet. Ombord byter man om till ett par låga skor för att spara på ben och fötter.
I uniformsreglementet ingår  oftast många uniformsdelar som man själv får välja och vraka mellan. Det kan vara allt från kjol, byxa, klänning, långärmat, kortärmat, osv. Ibland är uniformsdelarna reglerade till antingen sommar- eller vintersäsong.
Som flygvärdinna vänjer man sig vid turbulens och blir inte lika illamående som en ovan passagerare, men det är klart att man blir åksjuk ibland. Vanliga åksjuketabletter brukar ge en sömnig biverkan och därför får inte flygvärdinnor använda sig av såna. Vi måste ju vara pigga och alerta in case of emergency. Jag tror att det finns speciella åksjuketabletter man kan ta om man behöver, men jag har aldrig behövt ta det. Fråga en flygläkare om det blir aktuellt!
Precis som med allt annat varierar flygbolagens krav på hotellstandarden till sin besättning. Det har självklart att göra med hur stort bolaget är, hur ekonomin ser ut, osv.
Hoppas du fick svar på det du undrade över, annars är det bara att fråga igen!

Hej! Gillar verkligen din blogg, its one of a kind! Jag tänkte kolla med dig om man kan ha flygvärdinneyrket som extrajobb? Typ inringning och sommarvikarie? Jag har som dröm att testa yrket men ska börja plugga till hösten. Vill gärna kombinera mina två drömmar, på något vis. Fungerar det? Tack för en superblogg/Trogen bloggläsare

Svar: Hej! Wow, vad fina komplimanger jag får! Jag måste ha de snällaste bloggläsarna! 🙂
Det går faktiskt att kombinera flygvärdinneyrket med annat. Vissa flygbolag anställer sommarfåglar, alltså sommarvikarier (och även för vintersäsongen). Andra bolag anställer all/delar av sin personal på deltidstjänst, t.ex. 80% eller timanställning.
Är man fast anställd kan man även be om att få gå ner till kanske 50% för att studera samtidigt. Möjligheterna finns alltså om man vill kombinera!
Tack för att du läser! 🙂

Hej igen!
Kan inte riktigt slita mig härifrån, vill veta allt!
Vilka flygbolag skulle du rekommendera att söka arbete hos?
De här med att vara standby, och man har en timme på sig att ta sig till flygplatsen. va händer om man tex bor exakt en timmes bilresa från flygplatsen får man extra tid på sig eller har man svårare att få jobb bara för man bor långt ifrån.. vad tror du? /Jen

Svar: Hej igen! Vad jag rekommenderar beror helt på vad man söker. Vill du sova borta mycket och se världen? Vill du ha normalare arbetstider och komma hem varje kväll? Kolla in flygbolagens hemsidor och se vilka destinationer de flyger till.
Standby ingår i en flygvärdinnas arbete. Inkallningstiden varierar mellan bolagen, men brukar ligga på mellan 1-1,5 timmar. Man får inte extra tid på sig bara för att man bor längre bort. Har man sökt ett jobb så är man även inställd på vilka regler som gäller, och därför får man antingen flytta närmare eller befinna sig inom räckhåll när man har standby. Att vara sen är inte tillåtet!

Hej flygvärdinnan! Jag tänker på att du rekommenderar alla detta yrke.. Vilket är skit skoj, det märks att du verkligen gillar det och det är ju fantastiskt! Tyvärr är jobbet inte detsamma som de var tex 1970…och det tror jag många glömmer.
Jag jobbar själv som flygvärdinna och är bland de yngsta i företaget. Jag blir många gånger varnad och många tycker man ska passa på att plugga något som man kan ha i reserv.
Vad gör du när du är 40år gammal och bolaget går i konkurs? De är ingen som vill anställa en gammal flygvärdinna.
Jag vet att arbetet har förändrats mycket. De som har varit i företaget i 20år + – , det kommer tyvärr inte vara likadant för oss. Allt kommer bli sämre med åren och bli ett vanligt ungdoms (butiks) jobb. (låter skit trits, i know dessverre) Dålig lön, flera timmars jobb etc. Vill inte ens föreställa mig hur det ser ut om 40 år när man ska gå i pension. /Angi

Svar: Hej Angi! Vad roligt med en till flygvärdinna!
Jag håller med dig om att flygvärdinneyrket inte är vad det var förr i tiden, men jag tycker inte att det är en anledning till att oroa sig. Självklart är det bra att ha en utbildning, det gäller väl även servitriser, butiskbiträden, lagerarbetare och andra yrken där det inte krävs någon större utbildning. Men förlorar en servitris sitt jobb så söker hon ett nytt, och detsamma gäller en flygvärdinna.
Jag håller inte med om att flygbolagen inte anställer en gammal flygvärdinna. Under den tid jag arbetet inom yrket har jag varit med om flera nyanställningar av så väl erfaren som oerfaren personal, och många av dessa har varit +40. Många flygbolag vill ha en mix av åldrar i sin besättning.
Du har delvis rätt i det du skriver när du menar att flygvärdinneyrket kommer bli ett “ungdomsjobb” med dåliga löner, osv. Anledningen till detta är att det kommer nya flygbolag som har andra värderingar, t.ex. lågt pris. Vad gör man inte för att lyckas som företag? Eftersom många kan tänka sig ett “skitjobb” så kommer dessa bolag alltid att hitta personal, men tänk på att en flygvärdinna har mycket ansvar ombord. Jag tror inte att en 15-åring kommer kunna ansvara för säkerheten för hundratals människor, och dessutom kommer det alltid finnas de lite finare och lyxigare flygbolagen. Att flyga är fortfarande exklusivt för många.
Jag tror dock inte att man stannar lika länge inom yrket som man gjorde på t.ex. 70-talet eftersom möjligheterna att byta bransch är större nuförtiden och en utbildning behöver inte alltid vara avgörande.

Att arbeta i first class osv, är de något man utbildar sig till separat eller väljer man för dagen bara vem som jobbar där, tjänar man mer? /Jen

Svar: Jag måste svara med mitt vanliga tråkiga standard-svar: det varierar! Vissa flygbolag har inte särskilt stora flygplan och där kan Business Class och ekonomi dela på en och samma kabin (fast med business längs fram såklart), medan ett annat flygbolag kan ha samma flygplanstyp och köra ekonomi genom hela kabinen.
När det gäller vem som arbetar var får man oftast arbeta sig uppåt och skaffa sig lite erfarenhet innan man släpps in i First Class, där passagerarna kräver lite mer av dig.

Hej!
Jag har sökt tjänst hos ett charterbolag i vinter som just flygvärdinna. Jag läste att man ofta stannar kvar en vecka om man åker till Asien men min fråga är om man sedan är ledig när man kommer hem eller om man åker iväg direkt igen?
Flygbolaget jag sökte till har ett sista ansökningsdatum i Augusti, jag skickade redan min ansökan i Juni och har inte fått något svar än..hoppas hoppas!!
Detta charterbolag vill ha 30 stycken flygvärdinnor, hur stor är egentligen chansen för oss som tidigare inte gått utbildningen?
Mvh /D

Svar: Är man borta i en vecka är man ledig medan man är där, men det anses ju ändå som jobb. Därför brukar man vara ledig några dagar när man kommer hem igen. Jag vill dock inte lova dig för mycket eftersom jag inte vet vilket flygbolag det handlar om.
Jättekul att du har ansökt och bra att du var ute i god tid. Man brukar inte bli kallad till intervju förrän ansökningstiden har gått ut, så håll hoppet uppe!
När du sökte så borde det ha stått om de sökte erfarna eller oerfarna flygvärdinnor. Söker de oerfarna har du lika stor chans som alla andra som söker. Om de vill ha erfarna flygvärdinnor betyder det att de inte kommer ha en s.k. initial course (grundkurs) utan endast en conversion course (där man bara fräschar upp minnet och lär sig om just detta flygbolagets rutiner) och då måste man ha arbetat som flygvärdinna tidigare.
Jag håller tummarna! Låt mig veta hur det går. Lycka till!

Hej! Har du någon bra ide på vad man kan göra som projektarbete i gymnasiet som har med flygvärdinnor eller flyg i allmänhet att göra? /Nicole

Svar: Hej Nicole! Mycket intressant fråga. Flygplan i sig är ju rätt intressanta. Man kan skriva om flygplanens uppkomst och historia, hur jetmotorer fungerar, en specifik flygplanstyp, konkurrens inom flygindustrin, m.m.
Du kanske kan kontakta ett flygbolag och fråga om de kan visa dig runt och lära dig om hur det går till när man t.ex. utbildar flygvärdinnor?

Hej ! Hittade din blogg för ett tag sen. :) Nu på senaste tiden har jag blivit intresserad av att bli flygvärdinna, jag är bara 13 år. Jag skulle vilja veta, är det sant att maxmåttet för midjan är 80 cm ? Finns det någon höjd för hur höga klackskorna får vara, om man använder det ? Dina svar är alltid bra, som din blogg :) Kram /Fatima

Svar: Hej Fatima! Nej, vart har du hört att midjemåttet har en maxgräns? Det har jag aldrig hört talas om. Måste vara något fancy flygbolag i så fall. 😛
Hur höga klackarna får/måste vara står i varje flygbolags uniformsreglemente. Inte mer än 7cm tror jag brukar vara standard.
Fortsätt fråga om du undrar över något! 🙂 Kram

Flygvärdinnan

One Comment

Leave a Reply to Berry Wolpe Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *