Flygvärdinnan tipsar och svarar på frågor

Hej! Jag älskar din blogg!!!
Men kom på en fråga nu när jag såga alla andras frågor.:)
Föst vill jag bara säga förlåt att jag frågar nu effer du redan har svarat på alla men det är för att jag kom på den nu:P
Nu vill jag börja och säga, tack för en underbar fin och rolig blogg!!!
Och själa fråga är: alltid när jag ska och på resa med min familj så måste man ju sitta ner med bätte och sedan brukar jag och min familj tugga massa tuggomi för att slippa få lång i öronen men vad är ni flygvadinor när flyget startar och landar? sitter ni med bätte och se eller hur gör ni?:) Förlåt för en konstig fråga!!!
:) Kram/ ebba!:)

Svar: Hej Ebba! Vad roligt att du gillar min blogg så mycket! Det värmer att höra. 🙂
Att tugga tuggummi under start och landning är ett bra sätt för att slippa “lock” i öronen. Det gör nämligen så att man rör på käkarna och då jämnas trycket ut mellan örongångarna och omgivningen. Som flygvärdinna är man ganska van vid detta och det räcker oftast med att gäspa, svälja eller vicka på underkäken för att locket i öronen ska släppa. Testa själv nästa gång du flyger!
Under start och landning sitter flygvärdinnorna på klappsätena, d.v.s. de säten som kan fällas upp/in och har ett fempunktsbälte. Dessa säten är placerade nära de främre och bakre nödutgångarna i flygplanet (och på endel flygplanstyper även på mitten).
Fråga på, inga frågor är för konstiga! 🙂
Kram

hej igen, det ploppade upp en fråga i min hjärna idag angående Mobiler och flygplan.
Frågan är varför man inte får ha mobilen på när man åker flygplan, eller så var det jo förut nu kan man jo ställa in mobilen på flygläge.
Så varför är det farligt att ha mobilen på om du förstår vad jag menar!
Tack för en jättebra blogg! /Ariana

Svar: Hej! Orsaken till att man inte får ha mobilen på under flygning är för att det kan störa piloternas kommunikation med marken. Vissa flygbolag har även en regel att man måste ha mobilen helt avstängd under takeoff och landning (och sedan är flightmode tillåtet under själva flygningen) och detta är p.g.a. det faktum att man vill att alla passagerare ska vara uppmärksamma och kunna höra eventuella nödrop från besättningen ifall något skulle hända.
Tyvärr är detta ett dagligt problem då många passagerare ska diskutera med oss flygvärdinnor varje gång vi ber dem stänga av sina mobiltelefoner. Varför tror alla att vi säger sånt för att vara elaka? Vi är ju där för allas säkerhet!
Tack för din fråga Ariana! 🙂

Hej!
Börjar med att tacka för att du tog dej tid att besvara en fråga från en flygrädd trots att det inte är det din blogg egentligen handlar om! Du har helt rätt i att jag själv röker ibland (i alla fall när jag ska flyga eller gå till tandläkaren) och att det var därför jag ställlde frågan.
Jag vet att SAS har kurser för flygrädda men tycker att dom är för dyra så jag undrar om du kanske har något annat, lite billigare alternativ att rekommendera?
Slutar med att tacka för tipset om Bare Minerals puder, har testat och det var helt suveränt bra!
Kram
Flygrädda Anneli

Svar: Hej Anneli! Jag svarar på allt mellan himmel (såklart) och jord, och din fråga var ju faktiskt inriktad på flyg så den kändes rätt ställd! 🙂
Jag har sett en dokumentär där en kvinna gick en kurs för flygrädda, men gick väl sådär. Vet inte om jag kan rekommendera det eftersom det inte verkar vara någon garanti för att man ska bli kvitt sin rädsla.
Mitt tips till dig som flygrädd är att tala om för flygvärdinnorna ombord att du tycker det är obehagligt att flyga. Berätta var du tycker är läskigt och ställ hur många frågor du vill. Det brukar hjälpa att få tala med någon som kan förklara vad som händer, hur allt fungerar och som kan ge tips eller få dig att tänka på annat. Så fort du kommer ombord kan du även be om att få sitta vid fönstret/mittgången om det får dig att känna dig lite lugnare.
Jag brukar påminna mina flygrädda passagerare om att jag flyger varje dag, och skulle det vara farligt att flyga skulle jag inte gå till jobbet. Det sker ju faktiskt många fler olyckor i trafiken och bilar krockar dagligen. Du har säkert hört det förut, men det tål att upprepas.
Ett annat tips är att ha med sig en vän när man flyger som kan hålla en i handen eller prata om andra saker. Många flygrädda brukar ta sig en drink på flygplatsen innan avgång, men jag skulle aldrig uppmuntra någon att dricka alkohol för att lugna sina nerver.
Hoppas något av dessa tips kan hjälpa dig!
Vad kul att du gillade mineralpudret! Fler sminktips kommer. 🙂
Kram!

Hej!
Till att börja med, helt fantasktisk blogg. Beundrande att du lägger ner så mycket på att skriva ner allt som vi här borta inte har en aning om men som vi är så otroligt nyfikna på. Det är värt så mycket.
För mig har flygvärdinneyrket alltid varit en dröm, nu har den blivit sann vilket är overkligt men så vansinnigt roligt! Jag börjar from 1 sept. En sak jag satt och funderade över i gårkväll var utbildningen. Tänkte på dig och om du kanske kunde svara på min fråga. Vi kommer ha få 2,5 veckas utbildning i Stockholm. Om jag, eller någon annan mot förmodan inte klarar av denna utbildning, har du någon aning om vad som händer då? På mitt flygbolag lät det som att den inte ens fanns i tanken hos dem att det kunde bli så, men det är väl klart att det kan. Jag menar, alla prov och tester som följer efter utbildningen. Jag är jättetacksam för svar. Ha en fortsatt trevlig dag!
Johanna

Svar: Hej Johanna! Jag vill börja med att gratulera till din anställning! Jättekul att höra att du fått jobb som flygvärdinna. Och tack för allt ditt fina smicker. 🙂
En flygvärdinneutbildning är inte direkt något IQ-test om man uttrycker det så, men jag har fått erfara att inte alla klarar av utbildningen. Jag har under mina år varit med om några personer som antingen inte klarat de praktiska testen eller sin line-check (det slutliga praktiska “testet” där man får lära sig hur allt funkar i verkligheten ombord).
Flygbolaget som har anställt dig är förmodligen säkra på att ni alla kommer klara det eftersom ni gjort bra ifrån er på anställningsintervjun. Redan där brukar man kunna sålla bort de flesta som inte skulle klara av arbetet, men självklart klarar några sig igenom men misslyckas sedan med utbildningen.
Jag litar på att du kommer klara det galant, se bara till att plugga och ta det på allvar för de saker du lär dig ska du komma ihåg under hela ditt yrkesliv som flygvärdinna. Man lär sig det inte bara för att få anställning, utan jobbet i sig handlar om att kunna utföra sina kunskaper ombord när de behövs i ett nödläge. En gång om året genomgår man en recurrent training för att uppfriska sitt minne och vartannat år gör man även om sin line-check.
Skulle man mot all förmodan inte klara utbildningen så får man självklart inte anställning, men det är som sagt ovanligt att det händer.
Lycka till och ha kul! 🙂

Hej
Om en passagerare akut skulle behöva använda er syrgas ombord, är det möjligt att använda masken som finns ovanför sätet.

Svar: Syrgasen som finns ovanför varje passagerarsäte kallas för PSU (Passenger Seat Unit) och varar i 12 minuter efter att de aktiverats genom att man drar dem hårt till sig. Drar man i en mask så aktiveras alla masker som sitter i samma enhet. Syrgasmaskerna kan släppas ned manuellt av piloterna eller automatiskt vid tryckfall i kabinen när man befinner sig på en höjd av 14,000 fot. Syrgasen räcker tills man nått en säker höjd på 10,000 fot (där det går att andas).
När en passagerare blir sjuk eller av någon anledning behöver syrgas använder man inte syrgasmaskerna som finns över sätena eftersom dessa behövs vid tryckfall. I varje flygplans säkerhetsutrustning ingår bärbara syrgasflaskor som man kopplar en syrgasmask till och på dessa flaskor kan man själv reglera hur många liter syre som ska strömma ut per minut.

aircraftBärbara syrgasflaskor i olika storlekar.
(Källa)

Flygvärdinnan

2 Comments

  1. Hej!

    Varför måste man fälla upp skydden vid fönstren vid start och landning?
    de är dem senaste åren de bett mig om de, inte innan va jag kan minnas.
    Och har inte förstått anledningen till de?

    grym blogg!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *