Era intressanta funderingar

Hej!
Varför måste man fälla upp skydden vid fönstren vid start och landning?
de är dem senaste åren de bett mig om de, inte innan va jag kan minnas.
Och har inte förstått anledningen till de?
grym blogg! /Jen

Svar: Hej Jen! Alla saker vi flygvärdinnor ber er göra under takeoff och landning har ett säkerhetssyfte, så det är alltså inte för att vara elaka eller maktmissbruka som många verkar tro när man säger till dem.
Anledningen till att just fönsterskydden ska vara uppfällda är för att om man t.ex. skulle krascha måste brandmännen kunna se in genom fönstren för att hitta kvarvarande passagerare och rädda alla.

när folk sitter med sina mobiler och datorer på hur vet ni att dem har mobilerna på flight mood? och en data har väl inte ens en sådan inställning? och folk kan väl ha på sina mobiler fast i väskan va vet ni? borde man inte stänga av allt innan man går på och typ visa de på något sätt? /Jen

Svar: Nej, det är sant att vi inte kan veta om folk fortfarande har på sina mobiler. Det är upp till varje passagerare att ta ansvar för att följa reglerna (de finns ju där för en anledning), men sanningen är att man kraschar inte för att någon har glömt stänga av sin mobil. Och har man den på flight mode gör det absolut ingenting. All elektronisk utrustning ska vara avstängd under takeoff och landning för att passagerarna ska vara uppmärksamma ifall någonting händer. Uppe i luften är det sen helt okej att använda utrustning som inte innehåller radiosändare (då dessa kan störa piloternas kommunikationsutrustning).

gillar du att träna?
och är de lätt/svårt som flygvärdinna att hinna med och prioritera träning när man jobbar dvs om ni är i ett annat land över natten/några dagar? /Jen

Svar: Jag älskar att träna, men som för många går det i perioder och ibland orkar man bara inte. Som flygvärdinna ska man inte bara hålla sig i form för att se snygg ut (dessa krav är inte lika hårda nuförtiden), men man ska hålla kroppen i form för att inte skada sig. Flygvärdinneyrket tar rätt hårt på bl.a. rygg och axlar.
Det är faktiskt rätt enkelt att hinna med träningen , speciellt om man ligger på hotell och har en massa dötid. Hotellen har oftast gym som man kan använda, annars finns det ibland även pool som man kan simma några längder i.
När jag är hemma kan det dock vara lite svårare att hinna med, eller snarare att orka släpa sig till gymmet. Går man upp klockan 03:00 och jobbar 11 timmar har man inte så mycket energi kvar på kvällen. Men man måste ju ha vilodagar också.

Vad tycker flygpersonal om när de kommer nyutbildade flygvärdinnor, är inte de jobbigt då de är mkt säkerhet och annat att tänka på? /Jen

Svar: Som med de flesta yrken så brukar det märkas vem som är ny. Rutiner ska övas in och det kan ta sin tid. Det roliga med nya flygvärdinnor är att man själv får uppfriska minnet lite då de kommer med frågor och funderingar. Man brukar även ge råd till de nya och påpeka saker de ska tänka på för att det ska gå smidigare, och flygvärdinnor har många tips och trix att lära ut!
Säkerhetsdelen ska de nya kunna så fort de börjar flyga, annars har de inte klarat kursen. Hur man sedan hanterar en nödsituation eller ett sjukdomsfall handlar mer om hur man är som individ och hur man reagerar vet man inte förrän man varit med om det.
Visst kan det bli ett litet “suck” från de erfarna när det kommer nya som har lite svårare för att lära, men då får man bara tänka på att man själv varit ny en gång.

och.. hur ofta jobbar man med samma team eller är de jämt olika om man flyger charter med tomas cook airlines? vet du?
massa frågor som vanligt, du är så snäll som jämt tar dig tid! :) /Jen

Svar: Klart jag tar mig tid att svara på era funderingar! That’s what I’m here for. 😉
Detta är både en fördel och en nackdel inom flygvärdinneyrket! Att man varje dag nästan alltid byter kollegor har ju sin charm eftersom man lär känna många nya människor och får variation på jobbet. Sen vill man ju självklart flyga med sina “bästisar”, men det kan dröja länge innan man får samma flygning.

hur viktig är egentligen engelskan finns de något test man kan göra nu så här innan man söker som man bör klara? /Jen

Svar: Det finns ett engelskatest vissa flygbolag kräver att man ska ha klarat för att få jobbet (har för mig att det kallas något speciellt), men jag har aldrig arbetat för ett bolag som haft detta som krav.
Man ska kunna förstå och göra sig förstådd på engelska. Hur väl man sedan ska kunna prata språket brukar variera mellan inrikes- och utrikesbolag. Flyger man utrikes ska man kunna prata obehindrat då man ofta har passagerare som inte pratar något annat språk.
Vissa flygbolag håller även sin flygvärdinneutbildning på engelska.

Jag hade faktiskt en fråga till dig, du som är så duktig att svara på frågor! Jag undrar vad du har för åsikter om flygbolaget Novair, som söker vinterfåglar och använder sig av Proffice Aviation som i sin tur har ett samarbete med Arbetsförmedlingen. Du måste alltså vara inskriven som arbetssökande för att få möjlighet att söka detta jobb.
Jag är lite kluven i vad jag tycker om detta då finns många duktiga personer som går ofrivilligt arbetslösa och nu kan få en möjlighet till ett arbete. Men å andra sidan, handlar detta om att Novair i sin tur kan få billigare personalkostnader när de anställer på detta sätt? Handlar detta om pengar eller varför begränsar man vilka som kan söka? Vill man inte som arbetsgivare anställa de allra bästa man kan få? Det är ju knappast brist på folk som vill prova vingarna..även de som har arbeten.
Är nyfiken på att höra hur du tänker i denna fråga!
:)
Kram! /Jennifer

Svar: Hej Jennifer!
Det finns faktiskt flera flygbolag som anställer endel av sin personal genom bemanningsföretag, som Proffice Aviation är. Jag vet inte om det är Novia eller Proffice Aviation som har samarbetet med Arbetsförmedlingen, men jag antar att det ska vara för en god sak (att ge arbetslösa en chans att komma in i arbetslivet igen). Nu ska jag dock ge en personlig åsikt, vilket jag inte brukar göra. Det är min egen åsikt och inte mitt flygbolags (vilket det än är ;)).
När man är arbetslös och behöver ett jobb kan man ta första bästa jobb (det hade jag gjort) och det kan betyda att många får anställning som flygvärdinna fast det kanske inte är något de vill göra. Självklart är jag säker på att rekryteringsprocessen går till som när alla får söka, alltså att de bäst lämpade får jobbet. Men även om du kanske platsar som flygvärdinna och kan ditt jobb så är det inte alla som brinner för den service som en flygvärdinna borde stå för.

Hej! Ville först börja med att tacka för en intressant blogg, inte som dagens fjortisbloggar, sen ville jag också fråga när anses man för tjock för att vara flygvärdinna? Jag har länge velat bli det, jag har längden (tror jag…) 172 men jag är inte direkt den smalaste, men överfet är jag inte heller, jag har lite hull om man säger så.. sen undrar jag också hur man lugnar ner folk vid ev. flygolycka då man vet att man ska dö, lite konstig fråga kanske men är det något ni fått lära er? Tack ännu en gång för en mycket bra blogg!! /d

Svar: Hej och tack för komplimangen! 🙂
Det finns inget mått för om man är för tjock eller inte för att bli flygvärdinna. Viktkraven idag ser inte ut som de gjorde förr i tiden, vilket kan vara på både gott och ont. Jag har skrivit tidigare om flygbolag som sparkat sina flygvärdinnor för att de varit för tjocka, men det står ingenting om hur tjocka de varit. Alla flygbolag har som krav när man söker att man ska vara i “god fysisk kondition”, och vad som menas med detta kan variera. Man ska i alla fall kunna röra sig obehindrat i kabinen och orka med det fysiska arbete som en flygvärdinna har.
Att lugna ner folk som är oroliga och rädda är något vi flygvärdinnor ofta får göra eftersom det finns många som är flygrädda. Skulle man dock hamna i en nödsituation där man kommer kraschlanda har vi inte tid att gå runt och lugna ner folk i kabinen. Då måste vi fokusera på säkerheten och se till att passagerarna vet vad de ska göra vid nedslaget. Att vi agerar lugna och inte bidrar till paniken som kan utbryta i kabinen är dock A och O. I en nödsituation kommer passagerarna vara fullt fokuserade på vad flygvärdinnorna gör och säger för de vet att vi är utbildade för sådana situationer.
Hur oroväckande en situation än ser ut förbereder vi oss inte för att dö. Piloter kan landa under de mest komplicerade förhållanden och flygvärdinnorna är där för att evakuera kabinen.
Tack för din spännande fråga! 🙂

Hej!
Tack för ett bra tips! Vilka är dina favoritdofter? Jag tycker det är så svårt att hitta nya, bra och har (alldeles för) länge använt Yves Saint Laurents “Rive Gauche” dagtid och Lancomes “Poeme” till kväll/fest. Köpte nyligen “Lady Million” som jag älskade i butiken, nu känns den bara sådär.
En eloge till dej för en rolig, omväxlande & ofta uppdaterad blogg!
Kram
Anneli

Svar: Tack Anneli för dina värmande ord! 🙂
Jag har testat Lady Million, men också redan tröttnat på den. Jag gillar tyngre parfymer, men på jobbet föredrar jag lättare dofter för både min egen och passagerarnas skull. Eftersom man går förbi taxfreen på flygplatsen några gånger i veckan har jag rätt många parfymer hemma i badrumsskåpet, men mina favoriter är Jimmy Choo och Escadas sommardofter. Just nu älskar jag Taj Sunset!
Mer sminktips kommer!
Kram

Flygvärdinnan

11 Comments

  1. Hej! Tack för en underhållande och inspirerade blogg! 🙂 Efter gymnasiet drömmer jag om att jobba uppe bland molnen som flygvärd. Men jag har en fråga till dig, jag har dyskalkyli och har jätte svårt för att räkna i huvudet, och räkna matte överhuvudtaget. Hur stor roll spelar det? Jag har hört att man får göra ett matte test på intervjun. Och det är jag orolig över, för jag är ganska säker på att jag inte skulle klara det.

    Hälsningar Philip! 🙂

Leave a Reply to Philip Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *