Enterplanement
Konkurrensen inom flygindustrin är hård och många flygbolag tänker om för att vinna passagerare.
Ni har säkert sett Youtube-klippet där flygvärdinnorna gör säkerhetsdemonstrationen till en Lady Gaga-låt eller den rappande South West Airlines-flygvärden som får passagerarna att stampa takten. Ett annat exempel på nytänkande flygbolag är Air New Zealands nakna kroppsmålade flygvärdinnor, men inte det handlar inte bara om att göra en annorlunda säkerhetsdemonstration som fångar passagerarnas uppmärksamhet. Flygbolagen vill även kunna erbjuda sina resenärer en behaglig eller underhållande flygresa. Några exempel på detta är australiska flygbolaget Jetstar som hyr ut iPads under flighten (då det är billigare än att installera videos i flygstolarna som även väger mycket och bidrar till ökad bränsleförbrukning), eller brittiska BMI som har kända artister som uppträder ombord.
Den mest originella idén tycker jag ändå är Air Jamaica som erbjuder aerobicpass på flygningar mellan London och Jamaica.
Air New Zealand har även varit inne på aerobic-konceptet med sin Mile High-Madness-säkerhetsdemonstration: