En flygvärdinnas semester

Just nu sitter jag i Sabinas bil på väg hem från en Rom-flygning. Vi är båda rätt trötta så vi försöker hålla oss vakna genom att lyssna på musik och snacka tjejsnack. 🙂
Jag tänkte visa hur vårt semester-system fungerar. Vi måste “bidda” (alltså ansöka) om vilka dagar vi vill ha ledigt ca ett halvår i förväg. Och själva “bidding-systemet” har öppet i omgången så man måste vara ute i god tid med sina framtidsplaner, vilket inte alltid är så lätt… Speciellt för mig som oftast vill resa iväg spontant. Därför är det tur att vi alltid jobbar fem dagar och är ledig fyra för då hinner man åka iväg på en weekend-resa utan att behöva ansöka om semester.
Iallafall så kan ni nedanför se hur min arbetsnyckel kommer se ut från januari till maj 2015. Gula dagar är mina vanliga lediga dagar, de gröna är de semesterdagar jag ansökt om (och fått godkända, tack och lov) och de blåa (som det inte står något på) är mina arbetsdagar som jag vet hur de blir först när månadens schema utkommer två veckor innan månadens start.
Som ni ser är det väldigt många gula dagar i januari, och det är för att jag ska endast jobba 50% under den månaden (vi blev erbjudna att gå ner i arbetstid under vintermånaderna eftersom vi har lite mindre trafik då antar jag). Jag ville passa på att testa att arbeta lite mindre under årets tråkigaste månad!

Annars funkar en flygvärdinnas semester (iallafall hos Norwegian) som hos de flesta vanliga arbeten: man arbetar ihop sina semesterdagar och får ut den under följande år (vi har 22 semesterdagar). Men vi har även lyxen att kunna få fyra extra semesterdagar om man tar ut max sex semesterdagar under juni-augusti (högsäsongen). Och eftersom jag prioriterar att ha semester under de mörka kalla vintermånaderna eller till våren så är det inga problem för mig!

IMG_4626.PNG

Flygvärdinnan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *