De utlovade svaren!

Hej! Tack för en underhållande och inspirerade blogg! :) Efter gymnasiet drömmer jag om att jobba uppe bland molnen som flygvärd. Men jag har en fråga till dig, jag har dyskalkyli och har jätte svårt för att räkna i huvudet, och räkna matte överhuvudtaget. Hur stor roll spelar det? Jag har hört att man får göra ett matte test på intervjun. Och det är jag orolig över, för jag är ganska säker på att jag inte skulle klara det.
Hälsningar Philip! :)

Svar: Hej Philip! Tack för dina fina komplimanger! Vad roligt med lite killar som också är intresserade av att bli flygvärd. 🙂
Du har helt rätt i att man får göra ett mindre mattetest under sin intervju (har för mig att det brukar vara i andra delen, alltså om man går vidare från den första intervjun). Jag vet tyvärr inte hur viktigt detta test är för att man ska få jobbet, men på många flygbolag har man servering ombord där man tar betalt och då måste man kunna lite snabb huvudräkning.
Jag tycker inte att detta ska få dig att inte söka jobb som flygvärd. Jag tycker man ska testa för man vet aldrig hur det kan sluta om man aldrig provar!
Jag håller tummarna för dig!

Hej. Jag har kommit Sverige och studera, nu går trean i gymnasieskola på hotell och restaurang. Jag alltid velat jobba som flygvärdinna och kan bara 4 språk.jag undrar om man måste kunna engelsk språk som jag inte kan om man ska blir flygvärdinna?
Stor kram / valentina

Svar: Hej Valentina! Att kunna fyra språk är meriterande om man vill jobba som flygvärdinna, men engelskan är tyvärr det viktigaste språket att kunna på de flesta flygbolag. Det betyder ju inte att du inte kan lära dig eller söka flygvärdinnejobb i länder där engelskan inte är lika viktig. Pratar man t.ex. flytande spanska kan man ju flyga för spanska flygbolag, i alla fall inrikes.
Tack för att du läser min blogg! Kram

Hej jag har precis hittat din blogg och jag tycker att den är heeelt underbar!!!! Jag menar den första bloggen jag har verkligen fastnat för att läsa.. Du inspirerar många och även mig till denna yrket som nästan alla tjejer har någon gång drömt om. Själv så har jag fått chansen att utbilda mig till flygvärdinna och jag som älskar att resa och arbeta med människor tror att yrket skulle passa mig utmärkt, men jag har en liten fråga för man hör ju hit och dit om flygplan som krashar och så, har det hänt någon gång under din kariär som flygvärdinna och hur har du själv hanterat detta? Det är lite annorlunda resa någon gång om året med flygplan och tänka nä den kommer inte krasha och att vara flygvärdinna och flyga hela tiden och veta kanske kommer att krasha, hur hög är säkerheten osv? Och en till fråga nu känner jag mig nästan lite jobbig, om man jobbar på flyg som åker till tex. Asien och ska övernatta där för att det vila emellan vem är det som betalar för boendet, är det flygvärdinnan eller flygbolaget?
Tack för din tid! =) /Lorena

Svar: Hej Lorena och tack så jättemycket för ditt fina beröm! Det värmer så mycket att läsa såna kommentarer och jag blir glad att jag kan inspirera andra till att söka till flygvärdinneyrket.
Vad roligt att du fått ett jobb inom flygbranschen! Jag tror du kommer gilla det. 🙂
Många som är flygrädda undrar ofta om inte jag är rädd när jag flyger, och helt ärligt så är svaret nej. Jag hade självklart inte gått till jobbet om jag varit rädd för att krascha eller dö, och jag kan säga att jag är mer rädd när jag kör bil (och då tycker jag ändå att jag är en bra bilförare). 😉
Ni har säkert hört att det händer fler olyckor i biltrafiken är inom flyget, och det är sant. Det finns så många regler, säkerhetsprocedurer, back-up system och teknik som gör att det är säkert att flyga. Och varför sker det då en och annan flygkrasch ibland undrar ni? Mänskliga faktorn, tyvärr. Jag har än så länge under mina år som flygvärdinna inte varit med om någon krasch, eller evakuering för den delen (peppar, peppar, ta i trä!). Det är sällan ett plan kraschar, men en evakuering kan ju vara nödvändig någon gång.
Det är alltid flygbolaget som står för boendekostnaderna när man är på stopp. Rummen är bokade i förväg (och vid t.ex. plötsliga teknikstopp fixar flygbolaget snabbt hotellrum åt den drabbade besättningen). Bolaget står även för bokning och kostnad av pick-up (alltså taxi) mellan flygplatsen och hotellet.
Tack för att du läser bloggen! 🙂

Hej!
Vad krävs det för att bli Purser hos flygbolagen? Är det erfarenhet eller vad är det som gäller? Vad innebär egentligen titeln, har man något större ansvar, behöver man gå någon speciell utbildning? Är det vanligt med killar som pursers? /Jesper

Svar: Hej Jesper! För att bli purser, eller kabinchef som det heter på en del flygbolag, krävs det oftast endast erfarenhet. Många flygbolag har ett visst antal år som minimumgräns för att få anställning som purser, och så ska man självklart även vara duktig på sitt arbete, visa framfötterna och inte vara rädd för att ta ansvar.
Skillnaden på pursern och de “vanliga” flygvärdinnorna är att pursern har mer ansvar och är “chef” för just den flygningen. Det innebär även lite mer administrativt arbete då man ofta kan behöva skriva rapporter om något går fel, inte är som det ska eller någon i ens crew kanske betett sig illa, skadat sig, etc. När man får anställning som purser får man gå en purserutbildning som flygbolaget står för.
Det är lika vanligt med killar som tjejer!

Hej!
Jobbar du på Arlanda?
Isf, är det ine svårt att ta sig ut dit varje gång du ska joba? Hr gör alla som inte har bil?
Det är ju ganska dyrt med expresståget eller buss varje gång. Och om man börjar tidigt kanske det inte ens finns transport? /Lotta

Svar: Hej Lotta! Jag kan tyvärr inte avslöja vilket flygplats jag har som hemmabas, men jag kan avslöja att Arlanda är en flygplats många antingen kör bil till (man får oftast billigare parkeringskort genom sitt flygbolag på flygplatsen där man arbetar) eller tar expresståget till. På expresståget får även flygplatsanställda ett reducerat pris på månadskort/klippkort.
Om man börjar arbeta tidigare än att tunnelbanan/bussen börjat gå får man ta taxi. De flesta flygbolag betalar hela eller en del av summan om man skickar in taxi-kvittot.

Hej hej!! Emelie heter jag=) Åh så glad jag blev när jag hittade din blogg!! =D Du lever mitt drömliv =)
Jag blev överlycklig och hoppade ordagrant av lycka! Fick sådant glädje rus! Det var så kul att läsa att det finns så många som mig som är tokiga i att flyga.. Jag kan själv sitta å titta på de vita strecken på himlen å drömma mig bort.. =P
Jag är 24år och vill nu verkligen ta tag i denna drömmen=D Jag är orolig över engelskan, men har läst dina svar på det redan =)
Nu har jag en fråga till dig, (jag har läst mycket i din blogg och bland andra frågor du svarat på och fått toppen bra hjälp!!) Men nu undrar jag lite om chaterflygvärdinnor..
Jag är just nu intresserad av att jobba inom charter där jag har för mig att du förklarade att man då ofta har en massa övernattningar utomlands och är borta flera dagar, får göra vad man vill tills man ska flyga hem igen och så vidare..
Min fråga är, om nu flygbolaget är ett charter bolag, innebär det då automatiskt att alla flygvärdinnor då blir charter värdinnor med allt vad det innebär? Eller har charter bolag även “vanliga” flygvärdinnor??
Många Kramar =) /Emelie

Svar: Hej Emelie! Så roligt att du precis som jag älskar att flyga!
Om ett flygbolag endast har charter är det ju de enda flygningar man kan få som anställd. Det finns flygbolag som utöver sin charterverksamhet även har reguljära flygningar, och då får man ofta ett blandat schema. Själva arbetet skiljer sig inte så väldigt mycket mellan charter och reguljärt, det är mer upplägget på flygningen med varm matservering, pre-pack (förbeställd taxfree) och att mat ofta är inkluderat som kan göra att det är mer att göra ombord för flygvärdinnorna. Och så antalet övernattningar.
Och drömlivet jag lever kan bli verklighet för dig med. 😉 Kram!

När man flyger t tex thailand ska man ju vaccinera sig o grejer… o när man som flygvärdinna måste åka till länder långt bort där dom rekommenderar att man ska vaccinera sig.. är d nåt som flygbolaget står för?
hur ser din packning ut en vanlig jobbardag?
vet att du inte vill säga din exakta ålder, men kanske om du är mellan 20-25 eller 25-30?
har du fått någon arbetsskada än?
det bästa & sämsta med o vara flygvärdinna?
oj, många frågor nu =) /J

Svar: Hej! Många bra frågor! 🙂
Arbetar man för ett flygbolag som flyger till länder där man rekommenderas vaccinera sig brukar en del bolag bekosta sina flygvärdinnors vaccination, men man är inte tvungen att ta dem. Jag har t.ex. vaccinerat mig mot Hepatit A och B tack vare min arbetsgivare!

En vanlig arbetsdag (utan övernattning säger vi då) ingår följande i min crew bag: förkläde, kabinskor, växelkassa, räknare (att räkna passagerare med), plomberingssax (att klippa av plomberingarna på alla trolleys), mini first aid-kit, pass, flygplats-id, flygcertifikat, licens på första hjälpen-utbildning, handskar, extra strumpbyxor och overnight kit (ifall man får teknikstopp). Det är väl det man måste ha med sig. Sen packar jag alltid med mig sminkväska, face mist, Victoria’s Secret Body Spash, handkräm, desinfektionssprit till händerna, extra skjorta och bikini (man vet aldrig vart man hamnar 😉 ).

Jag kan väl säga att jag är mellan 23-27 år. 😉

Jag har inte fått något jag kan kalla en arbetsskada än så länge. Jag hade lite lätt att få ont i ryggen ett tag när jag inte tränade, men efter att ha satt igång med träningen igen har det försvunnit. Det handlade nog mer om att jag var otränad och lyfte på fel sätt.
Något litet ytligt blodkärl på benen har väl också uppstått (en arbetsskada enligt mig), men det är inget som lite laserbehandling kan bota!

Det bästa med att vara flygvärdinna är att man alltid har så roligt på jobbet tillsammans med sina kollegor och trevliga (nästan alltid) passagerare). Hmm, det sämsta är väl att det ibland kan vara svårt att boka en tid efter jobbet eftersom en försening lätt kan uppstå.

Fortsätt fråga! Det är så roligt att svara. 🙂

Jo, Emelie här igen.. =D jag ska skicka en ansökan till det charterbolaget jag skrev om..
De söker även oerfarna människor vilket glädjer mig =)
Jag är 24år, 1,73cm, smal. Vårdat yttre.. Jobbat inom vården (hemtjänst) i ca 2,5år, även som vikarie på dagis under 4års tid till och från. Jag absolut älskar att jobba med människor, och att resa, flyga och se världen!
Låter det som några bra referenser?? =D
Jag söker till Landvetter, vet du om utbildningen bara går i Stockholm?
Och OM jag nu skulle vara så tursam att få jobb där, finns det någon möjlighet om ledighet över jul?? Är det lätt att ta ledigt sådana högtider när man är nyanställd?
Är det ofta flygvärdinnor råkar ut för magsjukan när de flyger under den sjukliga vintertiden?
Lite frågor.. HiHi..
Kram igen =) /Emelie

Svar: Hej igen Emelie! Det låter sannerligen som ett bra CV! 🙂
Jag vet inte vilket flygbolag du söker till och har därför heller ingen aning om vart utbildningen kommer hållas. Men jag håller tummarna för dig!
Att söka ledigt när man precis fått anställning kan vara lite känsligt. När man är ny och fortfarande har provanställning är det bra att visa framfötterna och ställa upp så mycket man kan. Man är så lätt utbytbar inom flygbranschen. Men sen kanske detta är ett bolag som inte har så många flygningar på just julafton och då kanske det inte gör så mycket om man ber om ledigt. Du gör vad du tycker känns rätt! Det kan dock vara svårt att få ledigt på en högtid då många vill ha semester, och de som varit anställda längre kan ha lite förtur.
Klart det händer att man åker på det något virus då och då som flygvärdinna eftersom man träffar många människor varje dag och arbetar i ett trångt utrymme där luften cirkulerar. Fördelen är dock att man får väldigt bra immunsystem tack vare att man utsätts för så många baciller! När man är ny och precis har börjat flyga eller kommer tillbaka efter en lång ledighet brukar man få en rejäl förkylning för att kroppen får en liten bacill-chock.
Kram

Hej, jättebra blogg. ´
Jag undrar om man ska bli flygvärdinna inom tex First Class eller business krävs det längre erfarenhet eller måste man går på fler kurser ?
Mvh : Sandra J

Svar: Hej Sandra! Tack!
Det som krävs för att arbeta inom First Class eller Business Class brukar vara erfarenhet. Sen kan man ju få anställning på en privatjet och då är det ju lyx redan från början.

vill bara börja med o säga att jag älskar din blogg!! :)
jag har läst att de är lite längdkrav o sånt, men dom är inte så hårda på det. men jag är endast 156 lång, finns det någon chans att jag kan bli flygvärdinna ändå?
Och ofta anställer dom inte en som 18-19 åring väl? har du något förslag på vad man kan göra så länge för att det ska se så bra ut som möjligt på sitt CV när man söker som flygvärdinna sen?
Vad finns det för pappersarbete när det gäller inom flygbranchen, o hur utbildar man sig till det? :)
Vad är det för fysiska tester man ska göra, kan du inte berätta lite mer om dom? :)
Många frågor på en gång, haha!
Kram /Frida

Svar: Hej Frida! Roligt att du är så glad för bloggen! 🙂
Jag tror säkert att det finns en chans för dig trots din längd. Dock får du nog vänta något år till eftersom åldersgränsen brukar ligga runt 20-21 år. Under tiden skulle jag rekommendera att du satsar på något arbete inom service, restaurang, hotell, turism eller vård.
Inom flygbranschen kan man arbeta inom allt från marknadsföring, lönehantering, personalfrågor, rekrytering, you name it. Ett flygbolag drivs precis som många andra företag och det ligger mycket mer bakom än bara flygvärdinnorna och piloterna.
De fysiska tester man genomgår inför sin flygvärdinneanställning är en läkarundersökning utförd av en flygläkare. Om det var det du tänkte på? Annars är en “fysisk” del av själva utbildningen att man genomför en s.k. wet drill som består av klädsim på 200m och att man ska kunna simma med flytväst, ta sig upp i en flotte och göra lite basic livräddning i vatten. Man tränar även nödträning i en mock up (låtsasplan) där man bl.a. hoppar ut för en slide (rutschkana) och släcker bränder.
Fortsätt fråga! 🙂
Kram

Hej!
Du om någon behöver väl verkligen inte be om ursäkt för dålig uppdatering! Jag har funderat lite mera kring min flygrädsla och hört att det är bra att bekanta sej med miljön i lugn & ro, alltså utan att man ska flyga. Därför undrar jag om det finns någon möjlighet att komma “bakom kulisserna” på Arlanda så nära planen som möjligt eller är det en helt omöjlig ide?
Kram
Flygrädda Anneli

Svar: Hej igen kära Anneli!
Att få komma “bakom kulisserna” är ganska svårt, om man inte känner en flygvärdinna eller pilot. Det är hårda säkerhetsregler på en flygplats och man måste ha tillstånd att vistas på airside (den sida av flygplatsen där flygplanen håller till). Ett sätt att få göra detta skulle nog vara att gå en sån där kurs för flygrädda (som vi diskuterade tidigare).
Jag hoppas du kommer över din flygrädsla!
Kramar

Hej flygvärdinnan! jo jag har en fråga jag antar att det finns reserver på flygplatsen om någon skulle bli sjuk, kan man t.e.x. flyga en vända och sedan vara reserv? och finns det reserv hemma s.k. standbye och reserv på flyg platsen. Sedan har jag en till fråga om nu kärran skulle ha något fel hur länge får besättningen vänta innan man kallar in en ny? med dom bästa hälsningar Peter.

Svar: Hej Peter!
Du har helt rätt i att det finns “reserver” på flygplatsen och även hemma. Sitter man hemma kallas det standby och sitter man på flygplatsen kallas det airport standby. Inte alla flygbolag har airport standby, men hemmastandby är rätt vanligt. Det kan hända att man någon gång har en kort flygning och sedan sitter standby, men det brukar vara p.g.a. att man har fått en schemaändring eller att en försening eller dylikt har uppkommit.
Menar du hur länge det tar innan man kallar in en ny kärra eller en ny besättning? Om det är ett tekniskt fel på kärran (flygslang för flygplan för er som inte snappat upp det) och den inte kan flyga vidare för tillfället är det inte säkert att det finns ett annat flygplan tillgängligt. Det är inte många flygbolag som har så god ekonomi att man har flygplan på vänt. Hur lång tid som ska gå innan man kallar in en ny besättning beror på hur länge besättningen har hunnit flyga innan teknikfelet uppstod och hur lång flygtid de har framför sig. Vet man att det kan ta ett tag innan man kan bege sig av brukar besättningen läggas på hotell för att inte deras timmar ska “gå ut” (alltså arbeta för länge).

Hej! vat jobbar du när du jobbar med flygvadina är det kalmar, arlanda flygplats eller vilken? jag ska nämligen flyga om 1 vecka prik:) svara gärna på min blogg tack! och tack för en rolig och fin blogg!!!!!!!!!! :D /Ebba

Svar: Hej Ebba! Jag kan tyvärr inte avslöja vilken flygplats jag arbetar på, det är en del av min anonymitet.
Vad roligt att du ska ut och flyga! Vart ska ni åka? Ha en trevlig semester i alla fall och tack för dina fina ord! 🙂

Har du varit i något ” tropiskt ” land någon gång som t.ex Hawaii, Karibien, Bora bora?
Tack för skitbra blogg btw! /Paulina

Svar: Hej Paulina! Nej, jag har faktiskt inte flugit till något “tropiskt” land, men jag flyger till varma exotiska länder i Asien.
Tack för att du läser! 🙂

Heej! Gud vad kuuuul att läsa din blogg och vad du gör.
Men riskerar inte du att få sparken om du bloggar om vad ni gör eftersom ni har typ tystnadsplikt elr hur e det?
För jag läste en annan flygvärdinnas blogg och efter ett tag så skrev hon att hon måste lägga ner för att hon rikserar att få sparken?
Vad måste man läsa till för att bli flygvärdinna är såå intesserad pga av att jag läser natur i 3ring och vad behöver jag för utbilding efter gymnasiet?
Har kollat runt på flera flygbolag men det verkar inte så många som söker så det verkar verkligen svår ska jag eller inte? :/
:D Puss & kram! /Ella

Svar: Hej Ella! Vad roligt att du hittat till min blogg!
Som du skriver så är det inte tillåtet för flygvärdinnor att blogga och lämna ut uppgifter om flygbolaget, sina kollegor eller flygbolagets passagerare. Det gör jag inte heller, men då det är ett känsligt ämne väljer jag att vara anonym för att inte riskera mitt jobb. Jag älskar det jag gör och mitt bolag!
Det finns inget speciellt man ska läsa eller utbilda sig till för att bli flygvärdinna, men det finns vissa saker som kan vara meriterande. Allt inom service, turism och vård ser bra ut på CV’t. En avslutad gymnasieutbildning är dock ett krav för att bli flygvärdinna.
Det finns nästan alltid något flygbolag som söker nya flygvärdinnor så håll ögonen öppna. Klart att konkurrensen är hård, men testar man inte kanske man aldrig får chansen.
Lycka till!
Kramar

Flygvärdinnan

5 Comments

  1. =D Jag har väntat hela kvällen på dina svar! =D Såå kul! Tack =D

    Flygbolaget jag söker till är thomas cook airlines Scandinavien.. Söker till Landvetter, men funderar på om utbildningen bara är i Stockholm..
    Såg precis att de reser över hela världen, även i norden..
    Så då förstår jag att man då kan få ett varierat schema.. Vilket kanske ändå är positivt.. Fast helst vill jag bara flyga till varma länder.. hehe..

    Ja, men det låter ju som att jobba på dagis, som ny åker man på alla barnens baciller.. haha tills man bygger upp ett immunförsvar mot dom.. =)

    Tack för dina fina svar!! =D
    Kramar=)

    • Jag hoppas du får jobbet! Jag vet som sagt inte vart de kommer hålla sin utbildning, men det finns en chans att det blir i Stockholm.
      Ett varierat schema är nog att föredra skulle jag säga. Du kommer få varma destinationer så det räcker och blir över! 😉

      Att jobba som flygvärdinna känns ibland som att man jobbar på dagis. Man måste tampas med, ro om och ta hand om passagerarna som ibland kan bete sig som barn. 🙂

      Tack för att du läser!!

      Kramar,
      Flygvärdinnan

  2. Just det!! Jag skulle ju nämna det med, det jag är orolig över när det gäller utbildningen är att jag har svårt för vatten.. =( !! Simma kan jag, får bara panik i djupt vatten.. Pga två “hemska” barndoms upplevelser.. Och eftersom jag varken badar eller simmar mycket är jag ju heller inte så van.. Har funderat på att skaffa mig ett sim kort så jag kan komma igång å träna lite..
    Men hur “hemska” är just sim testerna? Simma med flytväst e ju lugn, då flyter ju jag =P
    Kläder har jag aldrig testat att simma med.. =/ Kanske ska dra ut till havet å öva..
    Görs testen i en simhall?
    Och vad är det för livräddningar man ska kunna i vattnet?

    Tacksam för dina fina svar=D
    Kram, Emelie

  3. Hej, tack för en jättebra och inspirerande blogg! 🙂
    Läst igenom hela bloggen och har nu några frågor.
    Hur bra engelska måste man kunna? Jag kan inte riktigt säga själv hur bra på en skala jag är men kan iallafall göra mig förstådd och förstår andra som pratar till mig, så även om vissa flygbolag kräver flytande engelska, borde det inte räcka att med att förstå och att prata fastän meningarna kanske inte är 100% korrekta?
    Jag ska börja läsa hållbar turismutveckling 3år på högskola och har sommarjobbat i en gästhamn med mkt internationella besökare, är det bra saker i ett CV? Ska söka helg/deltidsjobb inom service medans jag studerar för att fylla ut CV lite mer haha (:
    Hoppas att jag om ett par år kan uppfylla min dröm och få ett jobb som flygvärdinna!
    Tacksam för svar! /johanna 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *