Hur många gånger har man som passagerare inte råkat trycka på fel knapp när man ska tända ljuset ovanför sin sittplats, och plötsligt står en flygvärdinna där och man ber generat om ursäkt. Men den lilla magiska knappen som får flygvärdinnorna att springa otaliga gånger i onödan genom kabinen är ju rätt svår att urskilja från lysknappen, och den sitter ju dessutom mitt emellan alla lysknapparna!
Amerikanska flygplanstillverkaren Boeing har nu haft detta lilla “problem” i åtanke när deras nya design, Sky Interior, skapades för deras 737-modell (den mest sålda flygplanstypen genom tiderna). Den nya “call button” (knappen som kallar på flygvärdinnorna) skiljer sig nu ordentligt i utseende från lysknapparna och sitter dessutom vid sidan.
Detta kommer förhoppningsvis bespara flygvärdinnorna flera onödiga promenader genom mittgången. Av egna (dagliga) erfarenheter kan jag säga att det är många som trycker fel, speciellt när man släcker lyset i kabinen under takeoff och landning. Så detta är en välkommen (men ganska sen) idé från Boeing!
En AirBerlin-flygvärdinna visar den nya “flygvärdinneknappen” på en
Boeing 737 med Sky Interior.
(Källa)
Massor med hotell som ger rabatt till flygbolagsanställda – http://www.airlinestaffrates.com
Tipsa gärna dina kollegor, tack 🙂
På tal om call button, nu när jag senast var ute och flög så var det väldigt många som istället för att använda den, gick istället fram till galleyt och bad om dricka eller whatever. Jag undrar då vad ni flygvärdinnor föredrar, att man använder knappen och ber om vad det nu är, eller att man går fram/bak och frågar i galleyt? Jag själv känner mig så jäkla oartig vilket som, känner mig så lat om man bara trycker på knappen och precis som att man inte orkar resa sig och be om vad det är. Men det känns lita oartigt att går till galleyt och dra bort skynket och fråga där. Så som sagt, vad föredrar ni?? 😀