Att bli flygvärdinna – intervju

Idag hade jag bara en kort flygning och är redan hemma igen. Det är så skönt att ibland få ha så korta arbetsdagar att man får både sovmorgon och kan spendera någon timme i vaket tillstånd när man kommer hem igen.

Jag tänkte svara på en fråga från Annika:

Hej flygvärdinnan och tack för jättebra sida )
jag har fått massor av tips inför min intervju…
Men jag har Lite fler frågor till dig…vad kan jag förvänta mig för frågor på intervjun ? Hur ska jag förbereda mig ? Är det grillning på hög nivå ? Vad ska jag absolut fråga om dom frågar om jag har några frågor ? Och vad ska jag INTE fråga ? Är det önskvärt att vara 39 år ? Ha tonårsbarn ? Har annars deras önskemål och mer därtill … Eller kan man vara överkvalificerad ?

Hej Annika och tack för komplimangen! (Sånt kommer man långt med, he he!)
Grattis till din intervju! Jag kan meddela att du har kommit en bra bit på vägen om du blivit kallad, det finns nämligen hur många som helst som vill bli flygvärdinna plus att det finns många som redan jobbat som flygvärdinna som går utan arbete och letar nytt.

Fördelen (och nackdelen) med att söka jobb som flygvärdinna är att flygbolagen antingen söker de med erfarenhet av flygbranschen eller de som inte har någon alls. Dessa två “grupper” blandas inte vilket gör att de egentligen inte tävlar om samma arbetsposition (men i slutändan är det ju självklart exakt samma jobb). Många flygbolag vill ha in helt nya för att sätta sin egen prägel på dem. När man arbetat för ett bolag fastnar man lätt i deras procedurer och om man sen byter bolag är rutinerna alltid lite annorlunda. (Bland flygvärdinnor får man ofta höra “på mitt gamla bolag…”)
Första gången man får jobb som flygvärdinna går man en s.k. initial course* medan om man har utbildningen sedan tidigare går en conversion course*. Detta ska jag berätta mer om när jag skriver mitt utlovade inlägg om utbildning (kommer snart!).

När man väl kommer på intervjun så kan det ju självklart variera mellan bolagen, men de intervjuer jag varit på var någorlunda lika. Det börjar med att alla som blivit kallade på intervju får information om bolaget och tjänsten. Sen får man en och en komma in på en personlig intervju där man får läsa ett kort stycke (ett s.k. announcement*) på engelska. Man får även svara på de vanliga standard-intervju-frågorna, som “varför ska du ha jobbet”, “nämn några av dina fördelar/nackdelar”, “vad har du för erfarenhet av servicebranschen”, “hur hanterar du stress eller en otrevlig passagerare”…
Det viktiga är att vara lugn, sansad och trevlig. Le mycket (men inte så man ser läskig ut). Visa att man har en stark personlighet och klarar eget ansvar samtidigt som man arbetar bra i grupp.
Man får under intervjun göra små prov, ett matteprov (för att visa att man kan enklare valutaväxlingar och sånt som har med pengar att göra) och ett “common knowledge”-prov, för att visa att man kan lite om allt möjligt (aktuella händelser, geografi, m.m.). Jag har även för mig att jag gjort ett engelskt översättningsprov också.
Vissa bolag har även en andra intervju om man klarar den första. Då brukar det vara mer gruppövningar för att visa att man kan samarbeta.

Jag är säker på att en 39-årig mamma till tonårsbarn har stor chans att få jobbet. Det bådar gott att du redan har stora barn, men ändå är relativt ung. Att vara gravid i flygbranschen är bara problematiskt för bolaget för man får inte flyga under sin graviditet.
Vid 39 år har du även säkert hunnit få arbetslivserfarenhet som kan hjälpa dig att få jobbet (service, restaurang, hotell och sjukutbildning är super att ha!).
Jag vet dock inte om man kan vara överkvalificerad, jag har kollegor som arbetat med allt möjligt men nu fastnat i detta underbara yrke.

De intervjuer jag har varit på har inte varit särskilt mycket grillning, men som jag berättat tidigare så finns det vissa bolag som radar upp de sökande på rad och pekar ut vilka de vill anställa. (Detta är inte i närheten av Sverige…)
Frågor man ska ställa? Svårt, har du fått svar på det du undrar så är det ju inte lätt att komma på något att fråga. Kanske bara något för att visa att du är intresserad. Jag brukar fråga när man får veta om man fått jobbet eller inte.
Frågor man inte ska ställa är väl frågor om semester och sånt man kanske borde vänta med att fråga tills man fått jobbet (och då borde man även vänta med att fråga sånt). Det viktiga är att visa att man är flexibel och inte har något emot att jobba långa dagar och konstiga tider!
Söker man till ett bolag som har nattstopp på andra destinationer ska man även visa att man inte har något emot att vara borta mycket hemifrån.

Hoppas detta gav något och att du (och alla ni andra) nu har fått lite kött på benen inför intervjun!
Lycka till!

*initial course – grundutbildningen man får när man börjar sitt första flygvärdinnejobb.
*conversion course – den kurs man går om man börjar på ett nytt bolag eller ska lära sig en ny flygmaskin.
*announcement – de annonseringar som flygvärdinnorna/piloterna läser i högtalarna (PA = Public Announcement)

Flygvärdinnan

4 Comments

  1. Tack för ditt snabba svar :-)) Jag är super tacksam för att du tog dig tid att svara – Tjohoo jag har fått vingar (snart iaf) !!

Leave a Reply to seo hamburg Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *