Att bli flygvärdinna – hälsa

Jag fick en fråga av Josefine angående hälsokrav i flygbranschen. Jättebra fråga, klart värt att ta upp då hälsan är viktig och kroppen påverkas av tryckförändringar. Jag ska även passa på att berätta om hur kroppen påverkas av att flyga varje dag.

För att vara helt ärlig så är jag inte 100% säker på vad gäller just korrigerade hjärtfel (som var Josefines fråga), men när man söker jobb kommer man i alla fall få frågan om sin hälsa. Det är självklart önskvärt att man ska vara frisk som en nötkärna, men det finns alltid de som gör undantag så länge det inte finns någon uttalad fara. Har man dessutom ett läkarintyg från en flygläkare* som intygar att man inte kommer få några problem under flygningarna så ser jag ingen orsak till att du inte ska söka!

Vissa saker som dock är klart negativt när man söker jobb som flygvärdinna är om man har en whiplashskada. Detta p.g.a. att man ibland får hårda landningar (kan hända även den bästa piloten).
Diabetes brukar man även specifikt bli tillfrågad om man har då risken finns för hypoglykemi samt att vårt yrke kräver god kognitiv förmåga, gott omdöme och bra koordinationsförmåga, vilket en diabetiker inte alltid har vid t.ex. blodsockerfall.
Det är inte heller bra om man har ryggproblem, handledsskador eller lider av svaga handleder då man bär otaliga kaffekannor, drar tunga trolleys och lyfter överviktiga handbagage. Därför ska man även vara i god fysisk kondition, vilket brukar vara ett krav hos de flesta bolagen.

Vad många inte vet är att flygbranschen är otroligt slitsamt för kroppen. Som flygvärdinna utsätts man för tryckförändringar ibland flera gånger om dagen och under många timmar. Ni vet ju själva hur uppblåst magen blir och hur benen värker efter en flygning!

Man arbetar i torr luft och exponeras för alla möjliga bakterier. Bakterieexponeringen ger oss iochförsig ett bra immunsystem och vi står emot det mesta, men har en passagerare kräksjukan så är risken stor att man smittas då det begränsade utrymmet ombord gör att vi inte kan gömma oss någonstans. Inte så kul.

Tryckförändringarna bidrar till att man efter några år får ytliga blodkärl på benen och ibland även åderbråck. För att minska risken för detta använder vi stödstrumpbyxor (väldigt tighta för att öka blodcirkulationen, finns på t.ex. Apoteket).
Man får inte donera blod mindre än 12 timmar innan man ska flyga. Det är även livsfarligt att dyka med tuber mindre än 12 timmar innan man flyger (detta gäller även passagerare), då man kan faktiskt dö.

Utöver det så förstör man fötterna av att gå i klackar, handlederna tar stryk (därför ska de vara friska från början, haha!), hörseln blir klart sämre av ljudnivån i planet och vissa får även tinnitus med åren. Sitter man inte korrekt under en hård landning kan man även skada ryggen/nacken.

Trots allt detta är jobbet som flygvärdinna ett yrke som många fastnar i för att det är så roligt!

*flygläkare – en läkare utbildad i flygmedicin. Han/hon vet vilka krav som finns i flygbranschen och vilka läkemedel som kan vara riskabla i flygsäkerhetssynpunkt.

Flygvärdinnan

2 Comments

  1. hej och tack för en riktigt spännande och inspirerande blogg!
    jag går på gymnasiet, på handelsprogrammet med inriktning turism. jag har varit inne på ämnet om yrket som flygvärdinna ett bra tag nu. och ännu mer sen min turism lärare berättar om sin tid som flygvärdinna. så jag har några frågor till dig om det går bra?!
    va gick du för linje på gymnasiet?
    när kom du på att du ville bli flygvärdinna?
    hur gör jag efter gymnasiet om jag skulle vilja arbeta med det?
    och hur är den “utbildningen”?
    och tack igen för en riktigt bra blogg!

  2. Hej flygvärdinnan! har du varit med om något tillbud någon gång? jag antar att ni är tränade för dom flesta scenarior, vänligen peter.

Leave a Reply to stina Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *