//I samarbete med FlightRight//
Är det något jag, och säkert resten av jordens resande befolkning, hatar så är det väl flygförseningar! Det är så frustrerande när man antingen bara vill hem eller är på väg mot drömsemestern och man istället sitter och ugglar på en flygplats eller sitter och svettas i en flygkabin med dålig luftkonditionering. Och tyvärr är det ju så ibland (kanske till och med ofta under sommarsäsongen när det är mycket trafik i luften) att förseningar händer och det är inget man kan göra åt det. Man blir arg, skäller ut någon stackars flygvärdinna som med största sannolikhet är lika frustrerad över förseningen som du och kan inte göra mycket annat än att vänta.
I värsta fall kan det ju även påverka ytterligare förseningar eller att man t.ex. missar sin connecting flight. Har man då rätt till ersättning från flygbolaget eller kanske sin hemförsäkring?
I många fall ersätter inte flygbolagen dig om du blir försenad (beroende på anledning) och då står man där med kostnader man inte räknat med. Men det finns faktiskt ett företag som hjälper en när ingen annan gör det! Det heter Flightright och på deras hemsida kan man använda sig av deras kostnadsfria ersättningskalkylator för att direkt se om man har rätt till kompensation. Man får hjälp av erfarna jurister som faktiskt till och med representerar dig i domstol om så skulle behövas. När man sedan får sin kompensation tar företaget betalt i en provision, men om man inte får någon ersättning betalar man ingenting. Så sjukt bra!
En annan bra sak är att man kan kräva kompensation för missade flygbyten, förseningar, ombokningar och inställda flyg upp till tio år senare!
Jag har faktisk (tro det eller ej) aldrig behövt använda mig av någon annan ersättning än för försenade väskor, men står man väl där och flyget är inställt eller man missar sitt flygbyte så har jag ingen aning om vem som hade kompenserat mig för det, eller ens om jag hade haft rätt till någon ersättning! Nu vet jag vart jag ska vända mig ifall det händer iallafall.
Och som flygvärdinna måste jag påpeka att tänk på alla stackars flygvärdinnor ute i världen som får ta skit från alla besvikna passagerare som får förhinder på sina resor. Det är inte flygvärdinnornas fel och även om det är lätt att ta ut sin ilska på dem för att de princip är de enda människorna man har kontakt med under flygresan (med undantag för handlingpersonalen som scannar din biljett vid gaten) så är det inte okej att skrika och gorma på dem. Man kan självklart vända sig till dem om man har frågor, men det är inte ens säkert att de kommer ha svar på vem som kommer betala för ditt missade flygbyte eller vart man kan boka ett hotell för att flyget är inställt. Men fråga går ju!
På väg till gymmet häromveckan såg vi ett flygplan som gjorde detta på himlen!