Komforten ombord på ett flygplan diskuteras ofta och är något som många kan tänka sig betala extra för. Flygbolagen lockar med bredare säten, mer benutrymme, underhållningssystem, etc. och utvecklingen går bara framåt.
Nu har det tillverkats en futuristisk stol för den som vill hålla sig vaken under hela flygresan. Stolen heter NFW, vilket är en förkortning för “Not For Wimps” (“Inget för mesar”) och har inbyggd tv och dataspel och högtalare placerade vid öronhöjd. Den kokongformade stolen är även byggd i ett lätt material för att spara bränsle, vilket även är något som samtliga flygbolag strävar efter. Än så länge har inget flygbolag nappat på stolen.
En annan framtidsvariant som dock fortfarande bara är en idé är att bygga våningssängar och utnyttja utrymmet på höjden. Tanken är att få mer utrymme åt passagerarna samtidigt som flygbolagen får plats för fler flygstolar. Än så länge skulle man rent praktiskt endast kunna installera dessa våningssängar/stolar i stora plan så som Airbus A380 och Boeing 747, men eftersom alla flygplansmodeller är certifierade till ett passagerar-maxantal så är det inte tillåtet i dagsläget.
Medan vissa jobbar med att skapa mer utrymme vill andra kunna packa in så många passagerare som möjligt. Därför har en italiensk designfirma skapat en flygstol som minimerar benutrymmet med 20cm och gör det möjligt att få plats med fler säten i flygplanet. Stolen är formad som en sadel och kallas Sky Rider och är tänkt åt lågprisbolag som flyger kortare sträckor på 1-3 timmar. Designfirman menar på att man sitter som en cowboy och en cowboy kan rida bekvämt i sin sadel upp till 8 timmar.
Stolen har även en liten hållare för handbagage och en krok för ett klädesplagg.
För att göra det hela ännu mer obekvämt vill Ryanair införa ståplatser ombord på sina flyg. Genom att ta bort de bakersta sätesraderna kan man få in fler passagerare, precis som ståplatserna på ett tåg. Frågan är om detta är ett PR-trick eller om det verkligen är sant att Ryanair har bett Boeing titta på möjligheten att skapa ståplatser. För tre år sedan funderade Airbus på att tillverka “ståplats-säten”, men i en undersökning tyckte 77 procent att det var en dålig idé.
Ryanair kan det där med att synas i media och har även en annan flygstols-idé; nämligen att bygga sängar i bagagehyllorna. De menar på att man ska använda så mycket utrymme som möjligt ombord och att detta även kan vara ett bekvämare alternativ (om man jämför med deras ståplats-idé i alla fall). Nästa steg är även att ta bort två av de tre toaletterna. Har ni inte sett en toalettkö ombord på ett flyg innan så lär ni se en då – längs med hela mittgången.
Fler har ju tänkt på det här med sängplats ombord. Oftast vill man ju sova bort timmarna i luften så att man är utvilad när man kommer fram, men det är ju inte särskilt bekvämt att sitta och sova. För Air New Zealand har sovplats ombord redan blivit en verklighet.
En säng är det riktigt inte, men dock förbättrade säten med inbyggd kudde och fotstöd som gör att man kan ligga bekvämt över tre stolar. De tre stolarna säljs till två passagerare som får betala för ett säte var plus att de delar på kostnaden för det tredje sätet som då är rabatterat till 50%.
I en undersökning var det hela 13 procent som kunde tänka sig dela en Skycoach, som sängen även kallas, tillsammans med en främling.
Air New Zealand vill dock påpeka att de inte vill uppmuntra till att folk ska gå med i 10,000-metersklubben.