Än en gång (tack för era frågor!) ska jag berätta om flygvärdinnans lön. Läs mitt tidigare inlägg om lön HÄR.
Jag undrar alltid varför lön är ett så intressant ämne samtidigt som det är tabu att prata om det. Kanske just därför?
Som sagt så kan vissa saker, t.ex. lön, variera mellan flygbolagen så mina ord är inte skrivna i sten. Jag berättar om hur det funkar på de bolag jag arbetat för samt vad jag hört från flygvärdinnor från andra bolag.
Flygvärdinnor har en grundlön som kan variera från minimilön till nästan höginkomstagare. Grundlönen baseras ofta på hur många år man totalt har flugit samt att man varje år klättrar på en lönestege hos sitt nuvarande bolag.
Utöver sin grundlön har man provision på allt som säljs ombord, traktamenten, “timlön” för de timmar man är i luften samt diverse tillägg.
Provision och traktamenten har jag nämnt i mitt tidigare inlägg, men nu ska jag berätta mer om timlönen.
Timlönen varierar precis som grundlönen från bolag till bolag. Oftast får man en summa, låt oss säga 400kr för att göra det enkelt, för att man flyger upp till ett visst antal timmar, t.ex. 1-6 timmar. Flyger man 1-10 timmar får man 600kr och flyger man mer än 10 timmar får man totalt 750kr. Hos endel bolag får man en fast summa som inte påverkas hur många timmar man än flyger, men att man vid mycket långa arbetsdagar (typ 13 timmar) får ett litet tillägg.
Standby täcks av grundlönen, man får alltså inte extra betalt om man inte skulle bli utringd. Men skulle man vara sjuk på en standbydag så dras detta på grundlönen precis som vilken annan arbetsdag. Kort sagt så får man alltså betalt för att sitta hemma och uggla på sin standby!
Jag fick även frågan om man får pickup om man blir utkallad på sin standby. Det får man inte. Pickup/taxi är endast för de gånger man är på utebas (alltså på annan ort än hemma) och ska ta sig mellan flygplatsen och hotellet. Det betyder alltså att man får masa sig till flygplatsen på egen hand om man blir utkallad, och blir man kallad 04:00 på morgonen betyder det ibland att man får ta taxi till flygbussen/tåget. Dessa taxikvitton kan man av vissa flygbolag få betalda om de gäller mellan en viss tid sent på natten/morgonen.
Som flygvärdinna krävs det även att man har ett mobilabonnemang (så att man alltid kan nås på sin standby) och detta får man ibland extra betalt för på sin lön. Precis som man kan få s.k. uniformstillägg, vilket inkluderar utlägg för strumpbyxor (förbrukningsvara!), skor, kemtvätt och skräddare.
Ett annat sätt att öka sin månadslön är att arbeta på sin lediga dag. Är många flygvärdinnor sjuka så vill man inte gärna använda upp alla standby-värdinnor då de kan behövas vid plötslig akut personalbrist. Är man intresserad av att arbeta extra när man är ledig (och det funkar med blocktimmar och allt) kan man registrera sig som extra-personal och bli uppringd vid behov. Detta brukar ge en bestämd summa pengar, utöver den timlön man då får för att man flyger.
Så som ni kan förstå så får även de flygvärdinnor med en minimigrundlön ut rätt mycket varje månad!