Idag flög jag en kort tur till Split och eftersom vi landade 20 minuter tidigt hemma i Köpenhamn igen slutade vi redan vid 11-tiden. Jag stannade dock kvar nästan två timmar på Kastrup för att fixa lite jobb-saker.
Nu har jag resten av lördagen ledigt och jag tänker inte göra något annat än att slappa på soffan, betala räkningar och gå och lägga mig tidigt. Jag har varit jättetrött idag så jag behöver sova ut för imorgon har jag en 12 timmar lång arbetsdag.
Medan jag nu har lite tid över tänkte jag berätta om hur jag blev flygvärdinna och mitt första flygbolag: Fly Excellent!
Det började 2008 när jag var 22 år, hade hoppat av mina marinbiologi-studier, jobbade som kökschef på MAX i Helsingborg och började få lätt ångest över min jobbsituation. Plötsligt fick jag tillbaka mina flickdrömmar om att bli flygvärdinna och hittade en annons om att ett flygbolag i Stockholm sökte flygvärdinnor utan tidigare erfarenhet. Jag sökte, fick jobbet, sa upp mig från MAX och hyrde ut min bostadsrätt i Helsingborg för att flytta tillbaka till Stockholm i sex månader.
Kursen, en s.k. initial course, hölls i lokaler på Eurostop i Arlanda Stad och var två eller tre veckor lång (minns inte exakt). Under kursen går man igenom allt som har med säkerhet, första hjälpen och annat man behöver veta som flygvärdinna. Man går igenom praktiska test (som t.ex. en wet drill som är ett simtest) och teoretiska prov.
När vi var godkända och klara och fått våra “vingar” var det dags att ge sig ut på sin linetraining som består av några flygningar med en supervisor där du ska få lära dig det sista du behöver veta (hur en vardag på jobbet ser ut). Jag har för mig att det var sex leg linetraining (alltså sex stycken enkelflygningar) och sen en linecheck, som är det sista testet där man visar att man är redo.
Fly Excellent var ett svenskt privatägt flygbolag med huvudkontor i Upplands Väsby som startades 2006 och började flyga 2007. Vi flög ad hoc-charter och wet lease, vilket betyder att vi inte hade några egna flyglinjer utan flög åt andra flygbolag, som t.ex. Sterling när de fanns. Vi hade endast två flygplan av typen MD-83 (McDonnell Douglas), varav det ena under sommaren 2007 var stationerat på Palma De Mallorca och stripat i Purobeach-loggan. Vi fick turas om att jobba där nere på Mallis, vilket var jättekul!
Eftersom jag bara var sommarfågel jobbade jag under sommarsäsongen (vilket blev totalt sex månader), och sen åkte jag hem till Helsingborg igen.
Den 14 april 2009 försattes Fly Excellent i konkurs, men båda flygplanen avregistrerades redan i november/december 2008 (idag tror jag de är i USA), så det var inte ett särskilt långvarigt flygbolag.
Det var ett jätteroligt första jobb som flygvärdinna eftersom man i ett wet lease-bolag måste kunna “trolla med knäna”. Jag minns när jag var stationerad på Mallis och vi hade fått flyga hem strandade brittiska passagerare som inte kunde komma hem till Storbritannien p.g.a. att ett annat flygbolag hade gått i konkurs (minns inte vilket det var). Det var ingen planerad rutt utan vi fick ett kontrakt att endast flyga från en destination (minns inte vartifrån) och tillbaka London. Till ett fullsatt flygplan (våra flyg tog 165 pax) fick vi fyra liter vatten och en kartong med några kex. Lite hokus pokus så hade vi fixat lite mer dricka så vi klarade oss den flygturen och alla passagerarna var bara glada att få komma hem!
När vi sedan ska bege oss tillbaka till Palma De Mallorca väntar vi bara på godkännande att de som signat kontraktet med oss ska betala bränslet, men det tog tre timmar innan de ville gå med på det. Så där satt vi och väntade i ett tomt flygplan, två piloter och fyra flygvärdinnor.
Lite så kunde det vara ibland!, vilket jag tycker är spännande. Man vet aldrig vart man hamnar!
Nu har säkert många av er funderingar om hur man går tillväga för att bli flygvärdinna, så jag ska skriva ihop ett litet inlägg som kommer publiceras imorgon. Stay tuned!
En lite osmickrande bild på mig under en flight.
Det enda flygplanet var stripat med namnet på en beach club på Palma De Mallorca.
(Bild från Google.)
Det andra flygplanet var stripat med Fly Excellents logotype.
(Bild från Google.)